Trainen met behulp van EMS training

Trainen met behulp van EMS training

EMS training

De afkorting EMS staat voor elektro musculaire stimulatie. Dit wordt ook wel spierstimulatie genoemd. EMS training is een trainingsvorm waarbij de spieren worden gestimuleerd en versterkt met behulp van elektroden. Deze elektroden zijn verwerkt in een speciaal pak, welke je tijdens de EMS training aantrekt. De kracht die wordt uitgestraald door de elektroden die in het pak verwerkt zitten, kan met behulp van een extern EMS trainingsapparaat worden ingesteld. Wanneer je pas begint met het volgen van EMS training zullen de impulsen die worden afgegeven minder krachtig en van kortere duur zijn, dan wanneer je deze training al langer volgt. Wanneer je graag je conditie wil verbeteren, je spierkracht op wil bouwen of graag een aantal kilo’s af wil vallen, kun je diverse trainingsprogramma’s gaan volgen. Je kunt gaan sporten in de sportschool, gaan hardlopen, etc. Ook kun je kiezen voor een effectieve trainingsmethode die relatief weinig tijd in beslag neemt. Je kunt dan bijvoorbeeld EMS training gaan volgen

Wat houdt EMS training in? 

EMS training is een effectieve trainingsvorm voor het gehele lichaam. Door het volgen van EMS training worden spiergroepen getraind met behulp van weerstand. Deze weerstand wordt geboden door middel van elektroden die verwerkt zijn in een speciaal pak wat je draagt tijdens het volgen van deze training. Spieren train je tijdens het sporten door deze aan te spannen en vervolgens weer te ontspannen. Echter is het effect bij het volgen van EMS training groter dan wanneer je bijvoorbeeld sport in een gewone sportschool. Dit komt doordat de spieren bij EMS training meer geactiveerd worden, doordat er gebruik gemaakt wordt van elektroden. Door het volgen van EMS training wordt het uithoudingsvermogen op een positieve manier gestimuleerd en zal je naar verloop van tijd meer vitaliteit ervaren. Tevens neemt het volgen van EMS training weinig tijd in beslag. Een gemiddelde EMS training duurt ongeveer twintig minuten. Wanneer je gaat sporten in de sportschool, ben je al snel een aantal uur aan het trainen. 

De voordelen van EMS training 

Het volgen van EMS training heeft veel voordelen. Naast dat het goed is dat de spieren in het lichaam getraind worden, is EMS training ook een effectieve trainingsmethode wanneer je graag wilt afvallen. Door de impulsen die worden afgegeven door de elektroden worden calorie├źn snel verbrandt, en kun je dus op een eenvoudige manier gewicht verliezen. Ook is EMS training niet belastend voor je gewrichten. Dit in tegenstelling tot hardlopen bijvoorbeeld. Om deze reden kan EMS training ook goed gebruikt worden ter ondersteuning van een revalidatieproces. Wanneer je last hebt van gewrichtsklachten en toch graag wil bewegen, is EMS training een goede oplossing. Op het moment dat je wil gaan starten met EMS training zal er een korte intake plaatsvinden. Dit omdat je met bepaalde gezondheidsklachten EMS training niet kunt volgen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan epilepsie, hart- en vaatziekten, etc. Ook wanneer je zwanger bent mag je geen EMS training volgen. Dit komt omdat de impulsen die worden afgegeven tijdens deze training van invloed kunnen zijn op de groei van de baby. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *