Boerderijwinkel

Boerderijwinkel

Boerderijwinkel

Een boerderijwinkel, is dat nou wat de naam doet vermoeden? Ja, dat zou je inderdaad kunnen zeggen, zoals we ook kunnen stellen dat in Nederland een kleine 1500 boerderijwinkels zijn die overigens erg in grootte variëren en daardoor ook meteen in omzet. Bij de boerderijwinkel worden producten van het eigen bedrijf aan de man en de vrouw gebracht alsmede producten van omliggende bedrijven uit de regio. Veel van de boerderijwinkels kopen met behulp van een coöperatie gezamenlijk en dus goedkoop in, mochten ze producten verkopen die niet van de eigen boerderij afkomstig zijn.

Netto resultaat

In de praktijk blijkt een boerderijwinkel aanvullend prima werk te doen als gekeken wordt naar het netto resultaat en in combinatie met het agrarische bedrijf. De winst groeit met speciale dank aan de boerderijwinkel, vooral omdat een deel van de zelf geproduceerde producten zonder welke tussenschakel dan ook rechtstreeks aan de consument kan worden verkocht. De lokale markt speelt de hoofdrol in het succes van een boerderijwinkel. Gelegen op een gunstige plek en weten de consumenten de weg naar de winkel te vinden? Dan lijkt succes verzekerd zoals ook het aantal inwoners in de directe omgeving natuurlijk een factor van belang is in het al dan niet welslagen van de boerderijwinkel.

Marketing?

Het gekke is dat een aantal boerderijwinkels buitengewoon grote successen viert zonder dat er ook maar iets aan marketing gedaan wordt. Sterker nog, de meeste boeren hebben geen enkel idee wat marketing precies is. Zij verkopen gewoon hun producten, en dat doen ze goed. Vaak kan een eigenaar van een boerderijkwinkel dan ook lastig aangeven wie nou precies het klantenbestand vormen, zoals ze ook amper iets weten van het rendement van hun winkel. Dit maakt dat er nog voldoende rek in de boerderijwinkel zit, want ook zonder marketing worden al grote successen geboekt immers.

Een inhaalslag

Ondertussen werkt het gros van de boerderijwinkels wel aan een inhaalslag als het gaat om de professionaliteit. Dat zal het rendement alleen maar meer vergroten. Met de toekomst van dergelijke winkels lijkt het dan ook wel goed te zitten. Voor de eigenaren van een boerderijwinkel is het overigens altijd goed je vanaf nu eens bezig te houden met vragen als wat de klant van de winkel verwacht, waarom jij denkt dat ze juist bij de boerderijwinkel hun producten kopen en of jij je als eigenaar van de winkel wel op de juiste doelgroep richt. Denk ook eens na hoe jij denkt de komende jaren het verschil te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *